بوس ماهی

آخرین مطالب

آتش جنگ در دلِ حکومت‌ ها

يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۴، ۰۵:۰۷ ب.ظ

 

 

آتش جنگ در دلِ حکومت‌ها شعله می‌کشد، اما خاکستر آن بر سر مردم می‌ریزد.در ساختارهای سیاسی استبدادی، جنگ‌ها نه فقط در میدان‌های نبرد بلکه در عرصه‌های درونی قدرت رخ می‌دهند. این جنگ‌ها به‌واسطه‌ی جاه‌طلبی‌های حاکمان و قدرت‌طلبی‌های بی‌پایان‌شان دامن زده می‌شوند. اما در این بازی‌های مرگبار، هیزم واقعی مردم‌اند؛ مردم بی‌گناهی که سال‌ها در سکوت و فراموشی در درون خود می‌سوزند، جراحت‌های اجتماعی و اقتصادی‌شان عمیق‌تر می‌شود.

این جنگ‌ها به مثابه آتش‌هایی است که تنها قدرت‌طلبان را گرم می‌کند اما شعله‌های آن هیچ‌گاه به آستانه‌ی قدرت نمی‌رسد. در عوض، تمام تاثیرات منفی آن به‌طور مستقیم بر دوش مردم قرار می‌گیرد. هنگامی که حاکمان همه‌چیز را برای حفظ و تحکیم موقعیت خود به آتش می‌کشند، این مردم هستند که در زیر بار این جنگ‌های بی‌رحمانه در خاکستر می‌سوزند، در حالی که حاکمان خود را از میدان دور نگه می‌دارند و در پس پستوها به امنیت خود می‌اندیشند.

در این شرایط، بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی به تبعات این جنگ‌های پنهان تبدیل می‌شوند. سیاست‌های ناکارآمد، فساد در درون ساختارهای حکومتی، و دست‌کاری در اطلاعات تنها برخی از عواقب این سیاست‌های قدرت‌طلبانه هستند. در این میان، مردم به تدریج از درون ویران می‌شوند؛ همان‌طور که جنگ‌های داخلی نه تنها زمین‌ها و زیرساخت‌ها را نابود می‌کنند، بلکه روح و اراده‌ی مردمی را که در این شرایط گرفتار آمده‌اند نیز می‌سوزانند.

در نهایت، در این عرصه‌ی فساد و بحران، آنچه که از مردم باقی می‌ماند، پریشانی است و نشانه‌ای از تسلیم در برابر قدرت است و تسلیتی برای رنج‌های بی‌پایانی که بی‌عدالتی و استبداد بر دوش مردم می‌اندازد.

 

 

 

 

 

  • شیرین مهرنیا

نظرات  (۱)

با سلام

نمیدانم اشاره متن به کدام حکومت است اما فارغ از آن، درباره ایران صدق نمیکند. در همان روز اول حملات تروریستی رژیم صهیونیستی، خون سرداران عالی رتبه همین حکومت با خون هموطنان غیرنظامی ما در هم آمیخت. 

هیچ کشوری را در دنیا سراغ ندارم که طی یک روز 72 نفر از بزرگانش را که تنها یکی از آنها شخصیتی در تراز بهشتی باشد از دست داده باشد. رجایی، باهنر و لاجوردی از بزرگان ساختار حاکمیت بودند و در عین حال همپای مردم با جان خود هزینه دادند. در ایران، جنگ فقط مال مردم عادی نبوده. 

بی نقص بودیم؟ خیر. ضعف هایی داشتیم و داریم اما حق ما نبود که دنیا با ما چنین کند. ما بعد از انقلاب به جرمی که مرتکب نشدیم مجازات شده ایم چون نخواستیم نقشه ای را که قدرتمندان دنیا برای ما و منطقه ما و زندگی ما ترسیم کرده بودند، بپذیریم. 

پاسخ:
کشوری که ملتش را دوست دارد و امنیت مالی، روانی و جانی مردمش برایش اهمیت دارد، به طور طبیعی باید از اصول انسانی و اخلاقی پیروی کند. در دیدگاه اسلامی، این مسئله با تاکیدات فراوانی از سوی قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) تأکید شده است. برای یک مسلمان، عدالت و رفاه مردم، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها است.

از منظر اخلاقی و انسانی:
در آموزه‌های اسلامی، حفظ جان و مال مردم از اصول اساسی است. خداوند در قرآن می‌فرماید:
«وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» (الاسراء: 33)
"و هیچ‌گاه جان کسی را که خداوند حرام کرده است، به ناحق نگیرید."

این آیه تاکید می‌کند که حفظ جان انسان‌ها، حتی در شرایط جنگی یا بحران‌ها، باید در اولویت باشد.

از نظر مالی:
در اسلام، مال و دارایی مردم نیز باید محترم شمرده شود. پیامبر اسلام (ص) در این زمینه می‌فرماید:
«هرگز مال مسلمان بر مسلمان دیگری حلال نیست مگر به رضایت خود او.»
این یعنی کسی حق ندارد به مال مردم دستبرد بزند یا آن را به زور از آن‌ها بگیرد.

از نظر روانی:
اسلام به آرامش روانی و حفظ روحیه مردم نیز اهمیت می‌دهد. ظلم و فشارهای روانی بر مردم نه تنها در این دنیا بلکه در آخرت نیز عواقب سنگینی خواهد داشت. پیامبر اسلام (ص) فرمودند:
«مؤمن آن است که مردم از دست او در امان باشند»
این حدیث نشان می‌دهد که باید جامعه‌ای امن و عاری از استرس و نگرانی برای مردم فراهم شود.

در مورد عقاید خودخواهانه:
اینگونه عقاید که فقط به منافع فردی و شخصی می‌اندیشند، نه تنها با اصول اسلامی در تضاد هستند، بلکه در نهایت به زیان خود فرد و جامعه نیز تمام می‌شوند. در اسلام، نه تنها مسئولیت اجتماعی یک مسلمان در قبال دیگران مطرح است، بلکه باید از این مسئولیت به نحو احسن استفاده کند. خداوند در قرآن می‌فرماید:
«وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى» (المائده: 2)
"و در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید."

بنابراین، هرگونه عمل خودخواهانه که به ضرر مردم و خود کشور تمام شود، نه تنها به منافع شخصی نخواهد رسید، بلکه به ضرر جامعه و حتی خود فرد است. در اسلام تأکید بر خدمت به مردم و پرهیز از هر گونه ظلم و ستم به آنهاست.

جامعه ای که شما معتقدید پر از انسانهای شریف و معتقد و متعهد هیچ کدام از نشانه نوشته های من بر اساس روایت اسلامی را ندارد . تاریخ را دو سویه بخوانید هم از جانب تمجید کنندگان هم منتقدان .لاجوردی ها را مثبت و منفی بشناسید . سرداران سپاهتان را . که با سکوتشان تاراج ملی و بیزاری از دین را یادشان دادند .
همیشه از جانب مثبت و منفی افراد را بررسی کنید 


از زبان خودتان و باورهایتان با استناد به احادیث و قرآن از کرامت انسانی نوشتم 
و 
باورها و تحلیل های شما رو قبول ندارم
گفتنی ها را گفتم
صحبتی هم کنید دیگر جوابگو نخواهم بود.
حرف ها زده شد 


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی